vrijdag 13 september 2013

Van (bijna) niets naar (bijna) alles

Het was al een relatief rustige avond in De Princehof - zeker vergeleken met het herfstweer buiten - maar aan tafel 2 werd het vlak voor het eindsignaal wel erg stil. Op tafel lag namelijk een zelfgepakte mahjong die de uitslag volkomen onverwacht nog danig veranderde.
Ik was de tweede speelronde van de Oostperiode overtuigend begonnen met een selfpick (van slechts 9 punten, maar toch). Daarna volgde een fase waarin Annet en José - mijn enige twee tafelgenoten - de mahjongs onder elkaar verdeelden. Toen ik vervolgens ook nog zo suf was een valse mahjong te maken kwam ik op flinke achterstand (196 resp. 127 punten) te staan. Van Jodocus - een niet bestaande vierde speler - kun je niet verliezen, dus besloot ik in het laatste spel alles of niets te spelen.
Mijn hand werd mooier en mooier en toen Annet de winnende steen - een ringen 7 - weggooide besloot ik die te negeren en voor een zelfgepakte mahjong te gaan. Met nog een steen of acht in de muur en drie minuten op de klok slaagde ik erin die ringen 7 zelf te trekken. Het resulteerde in een hand met de upper three en mixed triple chows waarvoor ik 36 punten liet noteren (had 37* moeten zijn). Met de klap haalde ik 176 punten in op mijn tafeldames en daarmee beroofde ik José van een welverdiend punt en Annet bijna nog van de al even verdiende tafelwinst.
*Aanvulling: van verschillende kanten (mahjonggoeroe Adrie van Geffen en mijn ervaren clubgenoot Harry Kal) kreeg ik te horen dat deze hand meer waard is dan 37 punten. Hun opmerkingen zijn natuurlijk volkomen terecht.
De juiste score is 43 punten: upper tiles: 24, mixed triple chows: 8, outside hand: 4, pure double chow: 1, all chows: 2, edge wait: 1, self drawn: 1, flowers: 2.
Wijze les: Het verdient aanbeveling je enthousiasme over een behaalde mahjong snel te temperen en je goed te concentreren op het tellen. Had ik dat gedaan zou ik de tafel hebben gewonnen (!).
Dank aan Adrie en Harry!
 
Deze tekst verscheen eerder op de website van mahjongclub Bamboe Acht (met afbeeldingen en de uitslag)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten