donderdag 6 januari 2011

Een gedenkwaardig bondstoernooi

Een kleine vier maanden nadat ik er als vrijwilliger figureerde - tijdens de WK-mahjong - keerde ik terug in het Utrechtse NDC Den Hommel voor het jaarlijkse Bondstoernooi.
Daartoe aangezet door opnieuw extreme weersomstandigheden besloot ik zoveel mogelijk aan te sluiten bij die bijzondere dagen in augustus. Zo hulde ik mij in mijn blauwe STAFF-polo met WMC-embleem en nam ik weer mijn stalen ros mee in de trein om de weg van station naar het denksportcentrum te fietsen. En een bijzondere dag werd het opnieuw. Om één groot verschil kon ik echter niet heen: ditmaal kwam ik wel aan spelen toe!
Anders dan gepland speelde ik de hele dag volgens de MCR-regels (en niet gedeeltelijk NTS). Dat was het gevolg van de 24 afmeldingen, waaronder vijf Bamboe-Achtleden. Ik maakte een flitsende start door de twee ronden tot aan de lunch glansrijk te winnen. Dat deed mijn zelfvertrouwen, dat in Berlicum een gevoelige tik had gekregen, goed. Helaas ging dat mede ten koste van de enige aanwezige clubgenoot (Nino).
Na het middagmaal streed ik - steeds gezeten aan MCR-tafel 2 - voor de winst. Beide malen glipte die me juist door de vingers, maar 12 punten uit vier ronden is voor mij geen dagelijkse kost.
Voordat seizoensbeste Eveline Broers en het dagpodium (Christiaan Cevaal (3e), Ingrid Broeder (2e) en winnaar Ton Rijnders) werden gehuldigd vond de loterij om de felbegeerde mahjongtafel plaats. Of het te maken had met mijn spirituele reisgenoten durf ik niet te zeggen, maar al na de eerste twee lettergrepen van het eerste lotnummer ('Hon-derd-veer-tig') wist ik dat ik de gelukkige zou zijn. Wat ik niet direct besefte was dat ik daarmee de eigenaar van die schitterende mahjongtafel werd. De loterij begon namelijk niet zoals wel vaker met enkele kleine prijsjes. Ik kon mijn geluk niet op! Nu kunnen mijn vrouw, mijn dochter van elf en 's lands jongste mahjongspeler samen met mij aan een echte mahjongtafel spelen!

Sociaal als hij is bood Nino direct aan om de tafel te vervoeren zodat ik niet eens de kans kreeg om mij af te vragen hoe het gevaarte naar Haarlem te transporteren. Ik denk dat het niet lang zal duren voordat ik de tafel bij Nino ga afhalen...

P.S. Na herberekening van de eindstand bleek dat ik het podium op een haar na miste....

Lees deze blogtekst mét foto's op de website van Mahjongclub Bamboe Acht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten