maandag 24 maart 2014

Het spinnen van een draadje in het semantische web

Vandaag bezocht ik het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) voor een zogenoemde ‘inklopdag’. Aanleiding was een tweet van archivaris Christian van der Ven die vrijwilligers zocht voor semantiseerwerk aan de ArchiefWiki. Dit betekenis geven aan digitale gegevens vind ik nuttig en leuk, dus – na een afspraak te hebben verschoven – toog ik per trein naar Den Bosch.

Chido Houbraken leidde dit project in met een korte presentatie. Enkele Nederlandse archiefinstellingen hebben de handen ineengeslagen om te komen tot een ontologie met archiefterminologie met het doel deze aan te bieden aan DBpedia.
Daartoe wil men alle gedefinieerde en becommentarieerde termen uit de ArchiefWiki aanbieden als linked open dataset (in XML- en/of RDF-formaat) zodat deze als onderliggende standaard kan worden gebruikt door de archiefwereld; als het ware een draadje in het semantische web.
De ‘platte tekst’ uit de archiefwiki moet daartoe in velden worden ondergebracht. Op die manier krijgt deze namelijk een betekenis (semantiek) die voor computers begrijpelijk is.

Een legertje enthousiastelingen stortte zich daarom op de kleine 300 termen uit de Archiefterminologie voor Nederland en Vlaanderen (2003), de recentste standaard.
Via kopiëren, plakken en bewerken verdeelden we de gegevens over de velden van het door Tom Cobbaert ontworpen formulier. Iedereen nam een paar letters voor zijn rekening – ik de E, K en S - en onder het genot van een flinke hoeveelheid koeken, koffie, thee en frisdrank kon ik rond half vier naar Haarlem terugreizen.

Niet erg thuis in de archiefwereld heb ik een gezellige, zinvolle en leerzame dag beleefd. Bedankt Bosschenaren en veel succes met het project!

Deze tekst verscheen eerder op de website Archief 2.0 (met afbeelding)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten