donderdag 9 januari 2014

Komt een man bij de kapper

Als je mahjong aan de man wilt brengen is creativiteit een essentiële eigenschap. Niet omdat niemand het spel wil spelen, maar omdat weinigen het kennen en kunnen. Om daar verandering in te brengen ontpopten mede-bestuurslid Jan en ik ons afgelopen dinsdag tot etaleurs. Nu je het waarom weet (mahjongpromotie) praat ik je bij over het hoe en wat.
In de afgelopen seizoenen gaven we diverse demonstraties van 'het spel der 1000 wonderen' (o.a. bij Boekhandel Blokker in Heemstede, bij lifestylewinkel DengDeng in Haarlem, in spellenwinkel Walhalla in Hoofddorp en in Het Spellenhuis in Haarlem). Het werd tijd voor iets anders.
Jan gaat altijd naar dezelfde kapper (Martin de Vries haarverzorging) in het drukke centrum van Haarlem en eigenaresse Anja besteedt altijd veel aandacht aan haar etalage. Met het Chinees Nieuwjaar - 31 januari - aanstaande creëerden ze een typische win-winsituatie: zij een actuele, opmerkelijke etalage, wij een gratis en weinig arbeidsintensieve manier om mahjong te 'verkopen'.
Enthousiast over dit idee bood ik een aantal relevante attributen en mijn hulp aan. Een afspraak werd gemaakt en zo togen we met reclameborden, pas aangeschafte spellen, een fraaie waaier en wat promotiemateriaal en wat gereedschap naar de Jacobijnestraat 9zw. Tijdens de opbouw kwam een klant binnen die zich - met enkele vrienden - juist had opgegeven voor de beginnerscursus (start 22/1) die clubvoorzitter Wil periodiek geeft bij Casca. Wat een toeval!
In een kleine drie uur gaven wij - onervaren, goedwillende amateuretaleurs - vorm aan een uitstalraam dat al direct de aandacht van menig passant trok. Neem gerust een kijkje als je in de buurt bent!

Deze tekst verscheen eerder op de website van mahjongclub Bamboe Acht (met afbeeldingen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten